
Vaastu Shastra "mimarlık bilimi"
Angkor Wat , Dünya Mirası Listesi ve dünyanın en büyük Hindu tapınaklarından biridir. [1] Bu Kamboçya tapınağı, eski Hindistan Vastu Sastras'da anlatıldığı gibi aynı çevreleri ve kareleri ızgara mimarisini yerleştirir . [2] Vastu shastra ( vāstu śāstra ), "mimarlık bilimi" kelimesine tercüme edilen geleneksel bir Hindu mimarlık sistemidir [3] . [4] Bunlar Hint alt kıtasında, tasarım ilkeleri, yerleşim planları, ölçümler, zemin hazırlama, mekan düzenlemesi ve mekansal geometriyi tanımlayan metinlerdir. [5] [6] Vastu Shastras geleneksel Hindu'yu ve bazı durumlarda Budist inançları birleştirir. [7] Tasarımlar, mimariyi doğaya, yapıların çeşitli bölümlerinin göreli işlevlerine ve geometrik desenleri ( yantra ), simetri ve yönsel hizalamaları kullanan eski inançları birleştirmeye yöneliktir. [8] [9] Vastu Shastra, Vastu Vidya'nın metinsel bir parçasıdır ve sonuncusu antik Hindistan'daki mimari ve tasarım teorileri hakkında daha geniş bilgi sahibidir. [10] Vastu Vidya bilgisi, katı olmayan, mizanpaj diyagramlarının desteği olsun veya olmasın, fikirlerin ve kavramların bir toplamıdır. Bunun yerine, bu fikirler ve kavramlar, birbirleriyle ilişkili işlevlerine, kullanımlarına ve Vastu'nun genel dokusuna dayanan bir bina veya bina koleksiyonundaki mekan ve formun organizasyonu için modellerdir. [10] Antik Vastu Shastra ilkeleri, evlerin, kasabaların, şehirlerin, bahçelerin, yolların, su eserlerinin, dükkanların ve diğer kamusal alanların tasarımı ve yerleşimi için Mandir ( Hindu tapınakları ) [11] tasarım ilkelerini içermektedir. [6] [12] [13] içindekiler 1 Terminoloji 2 Tarihçe 3 Açıklama Mandala çeşitleri ve özellikleri 5 Modern uyarlamalar ve kullanım 5.1 Vastu ve batıl inanç 6 Vastu Shastras - Sanskritçe mimarlık üzerine tezler 7 Ayrıca bakınız 8 Kaynaklar 9 Ek okumalar Terminoloji [ değiştir ] Sanskritçe kelime " vastu ", karşılık gelen bir arazinin bulunduğu bir konut veya ev demektir. [14] Vrddhi , vāstu , "bir evin, sitenin, zeminin, bina veya konut, yerleşim yeri, ev evleri, ev" in anlamını alır. Altta yatan kök, "yaşamak, yaşamak, kalmak, yaşamak" anlamına gelir. [15] Shastra terimi gevşekçe "öğreti, öğretme" olarak tercüme edilebilir. Vastu-Sastras (kelimenin tam anlamıyla, konut bilimi) eski Sanskritçe mimarlık el kitaplarıdır. Bunlar Vastu-Vidya (kelimenin tam anlamıyla, konut bilgisi) içerir. [16] Tarihçe [ düzenle ] James Fergusson , Alexander Cunningham ve Dr. Havell gibi tarihçiler Vastu Shastra'nın M.Ö. 6000 ile MÖ 3000 arasında geliştiğini ve Harappa ve Mohenjo-daro arkeolojik alanlarının Vastu Shashtra ilkelerine dayandığını ileri sürdü. [17] Antik Hindistan, Vastu Sastra adında birçok Sanskritçe mimarlık el kitapları hazırladı. Bunların çoğu, evler, köyler ve kasabalar için tasarım ilkeleri bölümleri ile birlikte, Hindu tapınak düzeni (yukarıda), tasarım ve inşaat ile ilgilidir. Mimar ve sanatçılar (Silpins), yaratıcılıklarını denemek ve ifade etmek için geniş çapta verildi. [18] Bina evleri, tapınaklar, kasaba ve şehir sanatı üzerine pek çok Vastu-Sastra var. Böyle bir Vastu Sastra Thakkura Pheru tarafından tapınakların nerede ve nasıl inşa edileceğini anlatan biridir. [8] [19] MS 6. yüzyılda, saray tapınakları inşa etmek için Sanskritçe el kitapları Hindistan'da dolaşıma girdi. [20] Vastu-Sastra el kitaplarında ev inşaatı, şehir planlaması [16] ve köyler, kasabalar ve krallıklar, doğa ile uyum sağlamak için köyler, kasabalar ve krallıkların içinde tapınaklar, su gövdeleri ve bahçeleri nasıl entegre ettiğini anlatan bölümleri içermektedir. [12] [13] Barnett, bu tapınak ve kasaba planlama metinlerinin teorik araştırmalar olup olmadığı ve uygulamada düzgün bir şekilde uygulanıp uygulanmadıkları konusunda belli değilken, kasaba planlamasının ve Hindu tapınaklarının Sanat idealleri ve Hindu sosyal ve manevi yaşamın ayrılmaz bir parçası olarak düşünülür. [16] Odisha Silpa Prakasa , Ramacandra Bhattaraka Kaulacara tarafından MS 9 ya da 10. yüzyılda yazılmış olup, başka bir Vastu Sastra'dır. [22] Silpa Prakasa, tapınağın her alanında geometrik ilkeleri ve 16 figürlü kadın figürü olarak insanların 16 duygusu gibi sembolizmi açıklar. Bu stiller Hindistan'ın doğu eyaletlerinde yaygın olan Hindu tapınaklarında mükemmelleştirildi. Diğer eski metinlerin bu mimari ilkeleri genişlettiğini ve Hindistan'ın farklı bölgelerinin kendi yorumlarını geliştirdiğini, icat ettiğini ve eklediğini ortaya koyuyor. Örneğin, Hindistan'ın batı ülkelerinde bulunan tapınak yapımı Saurastra geleneğinde, Silpa Prakasa'da tanımlanan 16 tür ile karşılaştırıldığında 32 tür Nataka stri'de kadınsı şekil, ifade ve duygular tasvir edilmiştir. [22] Silpa Prakasa 12 tip Hindu tapınağına kısa bir giriş sunar. Daniel Smith [23] tarafından derlenen Pancaratra Prasada Prasadhana ve Narmada Sankara [24] tarafından derlenen Silpa Ratnakara gibi diğer metinler Hindu tapınak türlerinin daha kapsamlı bir listesini sağlar. Hindistan'ın kuzeybatısındaki Rajasthan'da bulunan tapınak inşaatı için Eski Sanskritçe el kitapları arasında, Sutradhara Mandana'nın Prasadamandana (kelimenin tam anlamıyla, bir tapınağın planlanması ve inşası için manuel) ve kasaba oluşturma fasılları bulunmaktadır. [25] Manasara shilpa ve Mayamata , MS 5. - 7. yüzyılda dolaşımda olduğu tahmin edilen Güney Hindistan kökenli metinler, Güney Hint Vastu tasarımı ve yapımı hakkında bir rehber kitaptır. [8] [26] Isanasivagurudeva paddhati , güney ve orta Hindistan'da Hindistan'da yapı sanatını anlatan 9. yüzyıldan bir başka Sanskritçe metin. [8] [27] Kuzey Hindistan'da, Varāhamihira'nın Brihat-samhita , 6. yüzyıldan itibaren, Hindu tapınaklarının Nagara tarzının tasarımını ve yapımını anlatan yaygın Sanskritçe el kitabıdır . [18] [28] [29] Bu eski Vastu Sastras , genellikle Hindu tapınağı tasarım ilkelerini tartışır ve tarif eder, ancak kendilerini bir Hindu tapınağının tasarımıyla sınırlamaz. [30] Tapınağı kendi cemaatinin bütünsel bir parçası olarak tanımlıyorlar ve ev, köy ve şehir düzeni ile tapınak, bahçeler, su yapıları ve doğa ile birlikte çeşitli ilkeler ve alternatif tasarım çeşitleri ortaya koyuyorlar. [13] [31] Mandala türleri ve özellikleri [ değiştir ] Hindu Tapınakları için 8x8 (64) ızgaralı Manduka Vastu Purusha Mandala düzeni. Vastu sastrasında tanımlanan 32 Vastu Purusha Mandala ızgarasından biridir. Simetri bu ızgara yapısında, her konsantrik katmanın önemi vardır. [8] Tüm mandalardaki merkezi alan Brahmasthana'dır . Mandala "daire çevresi" ya da "tamamlama", hem Hinduizm hem de Budizm'de manevi ve ritüel anlam taşıyan konsantrik bir diyagramdır. Paha (9) ve Upapitha (25), Mahaapitha (16), Ugrapitha (36) ve Manduka (64), dört kare modül ve Sthandila'da (49) bir kare modülden farklı mandala göre değişir. ) Ve Paramasaayika (81), dokuz kare modül. [32] Pitha, bazı metinlere göre merkezi alanın yeryüzü tarafından işgal edildiği genişlemiş bir Prithvimandala'dır. Sthandila mandalası konsantrik bir şekilde kullanılır. [32] En önemli mandala 64 kareden oluşan Manduka / Chandita Mandala ve 81 kareden oluşan Paramasaayika Mandala'dır. Vastu Purusha'nın (kuzeydoğudaki kafa, güneybatıdaki bacaklar) normal konumu, Paramasaayika Mandala'da tasvir edilmiştir. Bununla birlikte, Manduka Mandala'da Vastu Purusha başı doğuya, ayakları da batıya bakacak şekilde tasvir edilmiştir. [ Citation needed ] Engin yönlü çakara Bir arazinin ya da bir binanın her parçasının kendine ait bir ruha sahip olduğuna, o ruh Vastu Purusha olarak bilinir. [33] Herhangi bir şeklin bulunduğu bir site, Pada Vinyasa'yı kullanarak bölünebilir. Siteler, kareler sayısı ile bilinir. 1x1 - 32x32 (1024) karelik siteler arasında değişir. Ilgili sit alanları ile mandalas örnekleri şunlardır: [8] Sakala (1 kare) Eka-pada'ya (tekli bölünmüş alana karşılık gelir) karşılık gelir Pechaka (4 kareler), Dwi-pada'ya (iki bölünmüş alana karşılık gelir) karşılık gelir Pitha (9 kareler) Tri-pada'ya karşılık gelir (üç bölünmüş alan) Mahaapitha (16 kareler), Chatush-pada'ya (dört bölünmüş alana karşılık gelir) Upapitha (25 kareler), Pancha-pada'ya (beş bölünmüş alana karşılık gelir) Ugrapitha (36 karelik ) Shashtha-pada'ya (altı bölünmüş alana karşılık gelir) Sondanda (49 karare ) sapta-pada'ya (yedi bölünmüş alana karşılık gelir) Manduka / Chandita (64 kare), Ashta-pada'ya (sekiz bölünmüş alana karşılık gelir) karşılık gelir Paramasaayika (81 kareler) Paramasaayika (81 kareler), Nava-pada'ya (dokuz bölünmüş alana karşılık gelir) karşılık gelir Aasana (100 kareler), Dasa-pada'ya (on bölünmüş alana karşılık gelir) karşılık gelir Bhadrmahasan (196 kareler), chodah-pada'ya karşılık gelir (14 bölünmüş alan) Modern uyarlamalar ve kullanım [ değiştir ] Modern mimar Charles Correa tarafından uyarlanan ve Jawahar Kala Kendra, Jaipur, Rajasthan'ın tasarımında geliştirilen Vastu Shastra'dan ilham alan plan. [9] [34] Vastu sastra, modern mimarlara eski bir kavram ve bilginin bir gövdesini, ancak kural olarak değil sağlam bir kodu temsil eder. [9] [35] Kare ızgaralı mandala, bir zemin planı değil, bir organizasyon modeli olarak görülüyor. Eski Vastu sastra metinleri, çeşitli odalar ya da binalarda ve yardımcı programlar için işlevsel ilişkileri ve uyarlanabilir alternatif düzenleri tanımlamaktadır, ancak zorunlu bir zorunlu mimari zorunluluğu yoktur. Sachdev ve Tillotson mandala'nın bir kılavuz olduğunu ve Vastu sastra'nın mandala konseptini kullanmasının her oda ya da binanın kare olması gerektiği anlamına gelmediğini belirtti. [9] Temel tema, merkez boşluğun temel öğeleri, çevresel bölgeler, güneş ışığına göre yön ve alanların göreli işlevleri etrafında. [9] [35] Rajasthan'daki pembe şehir Jaipur , Rajput kral Jai Singh tarafından planlanmış ve 1727'de CE tarafından, kısmen Vastu Shilpa Sastra ilkeleri etrafında inşa edilmiştir. Benzer şekilde, Ahmedabad'da mimar Charles Correa'nın tasarladığı Gandhi Smarak Sangrahalaya, Bhopal'daki Vidhan Bhavan [37] ve Jaipur'daki Jawahar Kala Kendra gibi modern dönem projeleri, bu konudaki kavramları adapte eder ve uygular. [9] [36] [36] Vastu Shastra Vidya. [9] [35] Chandigarh şehrinin tasarımında Le Corbusier modern mimarlık kuramlarını Vastu Shastra'nın kuramlarıyla birleştirdi. [38] [39] [40] Hindistan'ın sömürge dönemi boyunca, İngiliz Raj'ın şehir planlama görevlileri, Vastu Vidya'yı düşünmediler, fakat İslami Mughal dönemi motiflerini ve genel geçiş düzeni olmaksızın Viktorya dönemine ait tarzı binalara kubbe ve kemerler gibi tasarımlar yapıyorlardı. [41] [42] Daha sonra Indo-Saraçen tarzı olarak bilinen bu hareket, şu anda kullanılan büyük demiryolu istasyonları, limanlar, vergi toplama binaları ve diğer sömürge büroları biçiminde kaotik olarak ortaya konan, ancak harici olarak büyük yapılarda bulunmaktadır. Güney Asya. [41] Vastu sastra vidya, sömürge dönemi inşası sırasında birkaç nedenden dolayı göz ardı edildi. Bu metinler 19'uncu yüzyıl ve 20. yüzyılın başlarında mimarları arkaik olarak izledi, edebiyat erişilemezdi, mimarlar tarafından konuşulmayan ya da okunmayan eski bir dildeydi ve eski metinler hazır bulunmak üzere alan kabul edildi. [35] [41] Buna karşılık, sömürge dönemindeki kamu projeleri kalabalık alanlara ve yerel düzenlemelere zorlandı ve eski Vastu sastra, önyargı ile kare bir ızgaraya veya geleneksel inşaat malzemeleri konusunda batıl inanç ve katılık olarak görüldü. [41] Sachdev ve Tillotson, bu önyargıların kusurlu olduğunu belirtmektedir; çünkü Vastu sastra literatürünün bilimsel ve eksik bir şekilde okunması, mimarın fikirleri yeni inşaat malzemeleri, yerel düzen kısıtlamaları ve kare olmayan bir alana uyarlamada özgür olduğu anlamına gelmektedir . [41] [43] 1700'lü yılların başında yeni bir Jaipur kentinin Vastu sastra metinlerine dayanan tasarımı ve tamamlanması, herhangi bir sömürge dönemi kamu projeleri öncesinde çok sayıda kanıttan biriydi. [41] [43] Charles Correa tarafından Jaipur'da Jawahar Kala Kendra ve Ahmedabad'da Gandhi Ashram tarafından tasarlanan modern kamu projeleri arasında örnekler bulunmaktadır. [9] [34] Vastu Shastra ilaçları, Hindistan'daki Parlamento kompleksine 1997'de Khushdeep Bansal tarafından uygulanırken, bina yanında bulunan kütüphanenin ülkedeki siyasi istikrarsızlıktan sorumlu olduğunu düşünüyordu. [44] Vastu Shastras'ın ilkelerinin, bireysel evlerin, konut komplekslerinin, ticari ve endüstriyel kampüslerin ve Hindistan'daki önemli kamusal projelerin planlama ve tasarımında büyük bir canlanma ve geniş kullanıma tanık olduğunu belirtti; bunun yanında eski ikonografi Ve mitolojik sanat eseri Vastu vidya mimarilerine dahil edildi. [34] [45] Vastu ve batıl inanç Ayrıca bakınız: Hindistan'daki batıl inanç § Vastu_Shastra Modern ev ve kamu projelerinde Vastu shastra ve Vastu danışmanlarının kullanımı tartışmalıdır. [43] Bazı mimarlar, özellikle Hindistan'ın sömürge döneminde, gizemli ve batıl inançlı olduğunu düşünüyorlardı. [35] [41] Diğer mimarlar eleştirmenlerin metinleri okumadıklarını ve metnin çoğunun alan, güneş ışığı, akış ve işlev için esnek tasarım yönergeleri ile ilgili olduğunu belirtmektedir. [35] [45] Vastu Shastra, Hint Rasyonalist Dernekler Federasyonu'ndan Narendra Nayak gibi rasyonalistler tarafından pseudoscience olarak kabul edilir. [46] Bilim adamı ve gökbilimci Jayant Narlikar , Vastu Shastra'yı psödosyacılık olarak görüyor ve Vastu'nun çevreye herhangi bir "mantıksal bağlantısı" olmadığını yazıyor. [4] Narlikar'ın mantıksal bağlantının yokluğunu savunan örneklerinden biri Vastu'nun "üçgen şeklinde şekillendirilen siteler ... hükümetin tacizine neden olacak ... paralelogram ise ailenin kavgasına neden olabilir" şeklindedir. Narlikar, bazen yapı planlarının değiştirildiğini ve inşa edilenlerin Vastu kurallarına uymak için yıkıldığını kaydediyor. [4] Vastu'daki batıl inançlara gelince, Bilim yazarı Meera Nanda , Västu danışmanlarının siyasi problemleri için yardım etmesini isteyen Andhra Pradesh eski başbakanı NTRama Rao hakkındaki davayı dile getirdi . Rama Rao, ofisine doğuya bakan bir kapıyla girerse sorunlarının çözülmesi önerildi. Buna göre, ofisinin doğu tarafında bir gecekondu, arabasının girişinde yol açmak için yıkılmaya karar verildi. [47] [48] Vastu danışmanlarının bilgisi Pramod Kumar tarafından sorgulanır: "Vaastu milletinden, inşaat mühendisliği veya mimariyi veya yerel yönetimlerin insaat konusundaki kurallarını veya asgari inşaat standartlarını binalarda insanlara tavsiyelerde bulunup bulunmadıklarını sorun. Astrolojinin sahte biliminin şaşkına çevirdiği "eski" metinler ve "bilim" barajına dönüştürmek.İnşaat patlaması öncesinde nerede olduklarını ve eğer insanlara tavsiyelerde bulunmak veya düşük maliyetli topluluk temelli programlar hakkında tavsiyelerde bulunmak için kiralık konutlara gideceklerini sorarsanız, Konut-boş çizin. " [49]
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder