Prömiyerinden günümüze kadar bu süite sonsuz derecede popüler, etkileyici, yaygın olarak gerçekleştirilen ve sık sık kaydedilen bir yapıttır. Bununla birlikte, iş, tamamlandıktan birkaç yıl sonraya kadar tam bir kamusal performansda duyulmadı. Eylül 1918 ile Ekim 1920 tarihleri arasında dört performans olsa da, ikisi de ya özelti (Londra'da ilk performans) ya da eksikti (Londra'da iki, Birmingham'da bir tane ).Prömiyeri Holst'in arkadaşı Adrian Boult tarafından yaklaşık 250 kişinin daveti üzerine gerçekleştirilen 29 Eylül 1918'de Kraliçe'nin Salonu'nda [1] yapıldı. İlk kamusal performans, Londra'da 15 Kasım 1920'de Londra Senfoni Orkestrasını yöneten Albert Coates tarafından verildi. [2]
i
Arka plan [ değiştir ]
1918'de Gezegenlerin başlangıcında Londra'dakiKraliçe Salonu
17 Ocak 1914'de Holst, Schoenberg'in öğrencisi Edward Clark tarafından yönetilen Kraliçe'nin Salonu'nda Arnold Schoenberg'in Orkestra İçin Beş Parça'nın performansına katıldı. [5] [6] [7] Holst hızlı bir şekilde, şimdiye kadar sahip olduğu tek Schoenberg skorunun bir kopyasını edindi. Bu, en azından kendi kompozisyonunun çalışma unvanının Büyük Orkestra İçin Yedi Parça olduğu ölçüde Holst'u etkiledi.[8]
The Planets Holst'u hazırlarken Holst, piyanonun sesinin Neptün kadar gizemli ve uzak olduğu için çok vurucu olduğunu düşündüğü Neptün dışında dört pense, iki piyano için çalışmayı puanladı. Holst daha sonra büyük bir orkestra için paketi attı ve hangi formda çok popüler oldu. Holst'un orkestrayı kullanması çok yaratıcı ve renkli, Igor Stravinsky [9] ve Arnold Schoenberg [3] gibi çağdaş bestecilerin ve Nikolai Rimsky-Korsakov ve Alexander Glazunov gibi geç romantik romantiklerin etkisini gösteriyordu. Yeni öyküleri, eserlerin yurtiçi ve yurtdışında izleyici kitlesine derhal uygulanmasına yardımcı oldu. GezegenlerHolst'un en popüler eseri olmaya devam etse de besteci kendisini en iyi eserlerinden saymadı ve daha sonra hayatı boyunca popülerliğinin diğer eserlerinin tamamını aştığından şikayet etti. Ancak, kendi sevdiği hareketi Satürn'ün kısmi idi. [10]
Premieres [ düzenle ]
Mütarekeden hemen önce Gustav Holst ofisime girdi: "Adrian, YMCA beni yakında Salonika'ya gönderiyor ve Balfour Gardiner , kalbini korusun, Kraliçe'nin Salonu'nda , Kraliçe'nin Holü Orkestrasıyla dolu bir Kraliçe Salonu'ndan ayrı bir hediye verdi. Pazar sabahı boyunca gezegenleri yapacağız ve bunu yapmak zorundasın. "
“
”
Bogt tarafından 27 Şubat 1919'da Kraliyet Filarmoni Topluluğu'nun himayesinde Londra'da bir halka açık konser verildi. Yedi hareketin beşi Mars, Cıva, Satürn, Uranüs ve Jüpiter düzeninde oynandı. [14] [15]Bu konserde yedi hareketin tamamını oynamama Boult'ın kararıydı. Halk, böyle bir tamamen yeni bir dil verildiğinde "yarım saat sürdürebilecekleri kadarıyla" olduğunu hissetti. [16] Hazell'in Yıllık isimli eserinde anonim bir eleştirmen, onu "olağanüstü derecede karmaşık ve zekice bir süit" olarak nitelendirdi. [17] Holst, o yılın 22 Kasım'daki bir Queen's Hall senfoni konserinde Venüs'ü, Cıva'yı ve Jüpiter'i yönetti (Venüs'ün ilk halka açık gösterisi). [15] [18] Birmingham'da 10 Ekim 1920'de beş hareketle (Mars, Venüs, Cıva, Satürn ve Jüpiter) halka açık bir performans daha ortaya çıktı. Bu performansın Appleby Matthews [19] tarafından ya da besteci tarafından gerçekleştirilip gerçekleştirilmediği açık değildir. [20]
Kızının Imogen , " Gezegenlerin eksik performanslarından nefret etti, ancak birkaç kez Queen's Hall konserlerinde üç ya da dört hareket gerçekleştirmeyi kabul etmek zorunda kaldı.Özellikle Jüpiter ile bitirmekten mutluluk duymaktan hoşlanmayan bir şey" mutlu son " çünkü kendisinin de dediği gibi, 'gerçek dünyada son hiç de mutlu değildir' ". [21]
Süitin halka açık bir konserde ilk tam performansı 15 Kasım 1920'ye kadar gerçekleşmedi; Londra Senfoni Orkestrası (LSO) Albert Coates tarafından yönetildi. Bu, Neptün'ün halka açık bir performansla ilk defa duyulduğu diğer tüm hareketlere daha önce halka açık havada verilen olaylar oldu. [2]
Besteci, 13 Ekim 1923'te, Promenade Konserinde Queen's Hall Orkestrası ile ilk kez tam bir performans sergiledi. Holst, The Planets'in kaydedilmiş iki performansında LSO'yu yönetti: ilk olarak 1922 ile 1924 arasındaki oturumlarda (şimdi Pavilion Records'un Pearl label'inde mevcuttu) yapılmış bir akustik kayıt; ikincisi 1926'da yapıldı ve daha sonra yeni elektrik kayıt işlemini kullandı (2003'te bu, IMPtarafından kompakt disk üzerinde ve daha sonra Naxos'un Amerika Birleşik Devletleri dışına çıkarıldı). [22] 78rpm biçiminin zaman kısıtlamaları nedeniyle tempoyu çoğu zaman bugünkü duruma göre çok daha hızlıdır. [23]
Enstrümantasyon [ düzenle ]
Bu eser dört basamaktan (üçüncüye ilk pikolo ve dördüncü katlama ikinci pikolo ve "bas flütü" aslında bir alto flüt ), [24] üç obua'ya (üçüncü çift bas obua ), bir İngilizciden boynuz , B ♭ ve A'da üç klarnet , B♭'de bir bas klarnet , üç fagot , bir kontrbason ; F'de altı boynuz , C'de dört trompet , iki trombon , bir bas trombon , B ♭'de bir tenor tuba (aslında tiz notası için bir öpheyum ), bir bas tüplü ; altı timpani'ye(iki oyuncu gerektiren) sahip vurmalı bölüm, bas davul , davul davulu , ziller , üçgen , tam-tam , tambourine , glockenspiel , ksilofon , boru biçimindeki çanlar ; celesta , boru organı ; 2 arp ve teller . Neptün'ün, izleyicilerin ekranlanacağı bitişik odada bulunan üç bölümlü kadın koridoru (her biri iki soprano ve bir alto içermektedir ) eklenmiştir.Yapı [ değiştir ]
Mars'ın, Amerika Birleşik Devletleri Hava Kuvvetleri Mirası Amerikan Şeridi tarafından gerçekleştirildiği Gezegenler konser bandı düzenlemesi
Amerika Birleşik Devletleri Hava Kuvvetleri Mirası Amerika Bandosu tarafından Venüs'ün The Planets'ten konser bandı düzenlemesi
Mercury, Gezegenlerden , Birleşik Devletler Hava Kuvvetleri Mirası Amerika Birliği tarafından gerçekleştirildi.
Jupiter, Gezegenlerden , Birleşik Devletler Hava Kuvvetleri Mirası Amerika Grubu tarafından gerçekleştirildi.
The Planets'ten Uranüs'ün Amerika Birleşik Devletleri Hava Kuvvetleri Mirası Listesi Amerika Bandosu tarafından konser bandı düzenlemesi
| |
| Bu dosyaları oynatırken sorunlar yaşıyor musun? Medya yardımına bakın. | |
- Mars , Savaşın Öncüsü (1914)
- Venüs , Barışın Doğuşçısı (1914)
- Mercury , Kanatlı Elçisi (1916)
- Jopiter, Jollity'nin Bringer'ı (1914)
- Satürn , Yaşlılık Getireni (1915)
- Uranüs , Sihirbaz (1915)
- Neptün , Mistik (1915)
Yedi hareketin tipik bir performansı elli dakikalık bir süredir, ancak Holst'un 1926'daki elektrik kayıtları kırk iki buçuk dakikanın biraz üzerinde. [29]
Süitin yapısına dair bir açıklama Holst bünyesinde Raymond Head tarafından sunuldu, burçların astrolojik bulgularının gezegenler tarafından yönetilmesi: [30] eğer işaretler, iktidar gezegenleriyle birlikte geleneksel düzende Koç'dan başlayarak listeleniyorsa, çoğaltmayı göz ardı ederek ve Armatürler (Güneş ve Ay), hareketlerin sırası karşılık gelir. Eleştirmen David Hurwitz , parçanın yapısıyla ilgili alternatif bir açıklama getiriyor: Jüpiter'in süitin merkez noktası ve her iki tarafın hareketleri ayna görüntüleri içeriyor. Böylece Mars, hareketi ve Neptün'ü statiktir; Venüs yücedir, Uranüs kaba, Merkür hafif ve scherzandoiken, Satürn ağır ve serseridir . Bu hipotez, iki dış hareket olan Mars ve Neptün'ün her ikisinin de olağandışı beşmetre cinsinden yazılmış olması gerçeğinden ödün vermez.
Holst, sağ kolunda nörit geçirdi ve bu da Gezegenler'i puanlama konusunda çeşitli amatörlerden yardım istedi. Bu, tam puanda görünen farklı ellerin sayısından açıktır. [27] [ doğrulamak için tırnak işareti lazım ]
Neptune, birkaç bestecinin ( Farewell Symphony finalinde Joseph Haydn dahil olmak üzere) çeşitli yollarla benzer bir etki elde etmesine rağmen, solmaya son veren orkestra müziğinin ilk parçalarından biriydi.Holst, kadın korolarının "bitişik bir odaya yerleştirileceğini, kapısının parçanın son çubuğuna kadar açık bırakılacağını, yavaşça ve sessizce kapatılacağı" şeklinde şart koşar ve son çubuğun ( yalnız korolalar için puanlanır) mesafeden ses kaybolana kadar tekrar edilmelidir ". [32] Günümüzde yaygın olmasına rağmen, etkisi 1918 yılı başından sonra yaygın olarak kaydedilen ses çağındaki izleyicileri büyüledi, Holst'un kızıImogen (Jupiter sırasında koridorlarda dans eden kahramanları izlemenin yanı sıra) sonucun " unutulmaz, kadın seslerinin gizli korosu kaderin solması ve daha sönükleşti ... hayal gücüyle sessizlik arasında bir fark bulana kadar. " [4]
Diğer bestecilerin eklemeleri [ düzenle ]
Çeşitli sebeplerden dolayı Holst'in takımına daha fazla müzik eklenmesi için çeşitli girişimlerde bulunulmuştur ancak konser salonunda ve müziğin en yaygın sunumu Holst'un orijinal yedi hareketli modeli olmaya devam etmektedir. [33] [34] [35] [36] [37]Plüton [ değiştir ]
Pluto Holst'un ölümünden dört yıl önce 1930'da keşfedildi ve gökbilimciler tarafından dokuzuncu gezegen olarak selamlandı. Holst, bununla birlikte, yeni gezegene bir hareket yazmaya ilgi duymadığını belirtti.Süit popülaritesinden hayal kırıklığına uğradı ve diğer eserlerinden çok fazla dikkat aldığına inanıyordu. [38]Bernstein, Satürn hareketini attığı halde, Genç Halk Konserleri serisinin Mart 1972 nihai yayınında, iletken Leonard Bernstein , New York Filarmoni programını paketi oldukça düz bir şekilde yorumlamış ve yaşlılık konusunun bir konserle alakasız olduğunu düşünüyordu. çocuklar. Yayın, "Plüton, Öngörülemeyen" adlı doğaçlamalı bir performansla sonuçlandı. 26 Mart 1972 tarihli performans, Kultur DVD setinde görülebilir.
2000 yılında Hallé Orkestrası , Holst'tan bir yetkili olan İngiliz besteci Colin Matthews'a "Pluto, Renewer " adlı sekizinci yeni bir hareket yazması için görev başında bulundu. Gustav Holst'un kızı olan Imogen Holst'e adanmış olan Hollywood ilk olarak 11 Mayıs 2000'de Manchester'da gerçekleştirildi ve Kent Nagano Hallé Orchestra'yı yönetti. Matthews, Neptün'ün bitişini de hafifçe değiştirdi ve böylece hareket doğrudan Pluto'ya geçecekti. [39]
24 Ağustos 2006'da Uluslararası Astronomi Birliği (IAU) , Güneş Sistemi içerisinde "gezegen" olmanın ne demek olduğunu tanımladı . Bu tanım, Pluto'yu bir gezegen olarak dışladı ve Eris ve Ceres ile birlikte "cüce gezegen " in yeni kategorisinin bir üyesi olarak ekledi. [40]
IAU kararını takiben, Kenyon D. Wilson "Uzak Dünyanın Şarkısı" başlıklı bir trombon keman parçasını besteledi. [41] Başlık Arthur C. Clarke'ın aynı adlı romanından geliyor. Kompozisyon, her biri bilinen beş cücenin gezegenlerinden biri olan Eris, Pluto, Haumea , Makemake ve Ceres'den oluşan beş hareket içerir.
Asteroitler [ değiştir ]
2006 yılında Berlin Filarmoni , Sir Simon Rattle ve EMI Classics ile birlikte dört besteci ( Kaija Saariaho , Matthias Pintscher , Mark-Anthony Turnage ve Brett Dean ) görevlendirdi ve Güneş Sistemi'ndekiasteroitler üzerine kurulu ek bir dört hareket paketi kaydetti. . [42] [43] Dört hareket vardı:- Asteroid 4179: Toutatis (Saariaho)
- Osiris'e doğru (Pintscher)
- Ceres
- Komarov'un Düşüşü (Dekan)
Kayıtlar [ düzenle ]
Gezegenlerin Uyarlamaları [ düzenle ]
Orkestra dışı düzenlemeler [ düzenle ]
- Piyano düeti (dört el) - Holst'un kendi piyano düeti düzenlemesinin kazımalı bir kopyası John York tarafından bulundu. [44]
- İki piyano (duo) - Holst ilk başta sağ kolundaki nevriti telafi etme ihtiyacı nedeniyle iki piyanonun eserini çizmişti. İki arkadaşı Nora Day ve Vally Lasker, onlara orkestra skorunun ayrıntılarını dikte ederken iki piyano düzenlemesini yapmaya karar verdiler. Bu, kendilerini iki piyano puanı üzerine yazdılar ve tam orkestra puanı yaratma zamanı geldiğinde rehber olarak kullandılar. [45] İki piyano düzenlemesi 1949'da yayınlandı. Holst'in orijinal el yazmaları artık Kraliyet Müzik Koleji (Mars, Venüs, Satürn, Uranüs, Neptün), Kraliyet Müzik Akademisi (Mercury) ve İngiliz Kütüphane (Jüpiter, Satürn, Uranüs). [46]
- Organ - Amerikan harpsikordist ve organist Peter Sykes, Organları Gezegenler'i kopyaladı. [47] [48]
- Ensemble or Chamber Orchestra - İngiliz orkestracı George Morton, 15 parça topluluk veya oda orkestrası için Gezegenleri yazdı. [49] [50]
- Moog - Isao Tomita , gezegenleri bir Moog ve diğer sentezleyiciler ve elektronik cihazlar için uyarladı. [50] Orijinal LP yayını, Holst'un mülkünün yasal işlemleri nedeniyle çok nadirdir. [n 2] Patrick Gleeson 1976'da Beyond The Sun adlı bir elektronik versiyon da kaydetti.
- Brass band - Stephen Roberts, İngiliz Senfoni Orkestrası'nın ortak şefi, tüm paketi pirinç bant için kopyaladı. [53]
- Marching band - Mars, Venus ve Jupiter hareketleri Jay Bocook'un bando çalmaya hazırlandı . [54] Paul Murtha, ayrıca Jüpiter'in marangoz grubuna koral bölümü düzenlemiştir. [55] , Kevin Shah ve Tony Nunez Jüpiter'de "Bringer of Joy" un yanı sıra http://www.projectrisemusic.com/index.php/marching-band/184 adlı bir çalışma yarattılar
- Konser bandı - Konser grubunun tamamı için çok sayıda transkript var.
- Perküsyon topluluğu - James Ancona bir perküsyon topluluğu için Mercury'yi ayarladı. 2 glockenspiels , 2 ksilofon , 2 vibrafones , 2 marimba , 5 timpani , küçük bir asılı zil ve 2 üçgen oluşuyordu . [56]
- The Planets'tan seçilen davul birlikleri , Cavaliers tarafından 1985 repertuvarının bir parçası olarak ve onların 1995 yapıt alanı gösterisinin bütününde olduğu gibi 2017 yapımı "Men Are From Mars" da üretildi. [57] Benzer bir performans, Star of Indiana tarafından Brass Theatre serisinin parçası olarak kaydedildi.
- Kaya bantları:
- Jeff Wayne ve Rick Wakeman ile Kevin Peek, "Gezegenlerin Ötesinde" adlı bir albüme ekstra artı müzik eşliğinde paketi de dahil olmak üzere ilerici bir rock versiyonu yaptılar. Ayrıca Patrick Allen'in nadir rivâyetleri de vardı.
- Progressive-rock trio Emerson, Lake & Powell tarafından yapılan Mars düzenlemeleri, eponymous albümlerinde (1986) ortaya çıkmış ve canlı şovlarında ve daha sonra 1990 Black Sabbathkonserlerinde (ayrıca Cozy Powell'la birlikte ) oynanmıştır.
- King Crimson , 1969 yılında Mars canlı bir rock düzenlemesi gerçekleştirdi. [58] Bu düzenleme, Poseidon Uyanışında ikinci LP'sinde yayınlandı, ancak telif hakkı nedenleriyle "Şeytan Üçgeni" olarak değiştirildi ve Robert Fripp Holst'la birlikte yazarlık iddiasında bulundu. besteci kredisi almayan
- Üçüncü aşamalı bir rock grubu olan Manfred Mann'ın Earth Band , Jupiter'i "Joybringer" olarak adlandırdığı şarkı sözleriyle düzenlemiştir.
- Black Metal / Viking Metal grubu Bathory , Twilight of the Gods albümünden "Hammerheart" şarkısının melodisi olarak Jüpiter'in bir bölümünü düzenlemiştir.
- Kaya grubu Sands, 1967'de yayınlanan "Listen to the Sky" ın ikinci yarısına hakim olacak kısaltılmış bir Mars versiyonunu kaydetti.
- Dave Edmunds'un grubu Love Sculpture 1970 tarihli "Forms and Feelings" adlı albümünde Mars hareketi içeriyordu; ancak Holst ailesinin dünya çapındaki parçalarını önlediği için albümün ABD sürümünde yer alıyordu.
- Aşamalı Rock Grubu Evet , 1970 ve " Zaman ve Bir Söz " adlı albümünden "The Prophet" şarkısında Jüpiter'in birkaç bölümünü aktardı.
- Ölüm metal grubu Nile'nin "Savaşın Ramses Bringer" adlı parçası "Sonic" ve "Mars'a ad verici referans" yapar.
- Ölüm metal grubu Aeon , albümleri Aeons Black için "Neptün, The Mystic" in bir versiyonunu kaydetti. Orijinal melodilerden daha kısaysa da ana melodilerin seçkin bir kaçından türetilmiştir [59]
- Led Zeppelin'in gitaristi Jimmy Page , Dazed ve Confused'in canlı doğaçlamalı versiyonlarında, Ekim 1969'daki şarkının ilk kuruluşundan mayıs ayında 1975'teki son performansına Mars'a dayanan, gevşek, doğaçlamalı bir bölüm içeriyor olacaktı.
- İngiliz Metal grupları: Black Sabbath'ın " Black Sabbath " baş riffi ve " Grave Children " daki köprünün yanı sıra Diamond Head'in " Ben Ben Evil misiniz? " Konusuna giriş , gevşek Mars'a dayanıyor. [60] [61] Mars'ın Tyr parçalarını tanıtan 1990 turunda Cozy Powell'in davul solosu sırasında çalma olarak kullanılıyor. [62] [63] Sakson , Jüpiter'in parçalarını, 1980'lerin sonlarında konserleri için bantlanmış bir tanıtım olarak kullandı. [64] [ citation needed ]
- Sloven savaş sanayii grubu Laibach , başlığının ilk hareketin elektronik / sanayi örtüsü olan "Mars, Savaşın Bringer'ı" olan NATO adlı albümü yayınladı.
- Japon şarkıcı Ayaka Hirahara , Aralık 2003'te Jüpiter'in pop versiyonunu yayınladı. Oricon listelerinde 2 numaraya çıktı ve yaklaşık bir milyon kopya sattı ve 2004'te Japon popüler müzik pazarında en çok satan üçüncü single oldu. üç yıldan uzun süredir grafiklerde kaldı. [65]
- Frank Zappa , Jüpiter'i "Genç Balkabağının Davet ve Ritüel Dansı" adlı şarkısında 1967'de çıkmış olan Absolutely Free adlı albümünde aktardı.
- Symphony X , şarkılarına "Trajedinin İlahi Kanatları" nda Mars'a referanslar koydu. Ayrıca Uranüs'ü "The Odyssey" adlı şarkısına aktardılar.
- Ken Stringfellow , Jüpiter'i 2002 yılındaki "Soft Commands" adlı albümündeki "Any Love (Cassandra et Lune)" şarkısında aktardı.
- Amerikan çok çalgıcı, Cailyn Lloyd, 2015 albüm "Voyager" da Jüpiter, Satürn, Uranüs ve Neptün'ün aşamalı kaya düzenlemelerini içeriyordu.
Popüler kültürde [ değiştir ]
- John Williams, Star Wars filmine (özellikle " The Imperial March ") yaptığı soundtrack için ilham kaynağı olarak Mars melodilerini ve enstrümantasyonunu kullandı. [66]
- Hans Zimmer, Mars'ın ezgilerini, enstürman ve orkestrasyonunu, Hollywood vakfı tarafından telif hakkı ihlalinden dolayı dava açıldığı ölçüde Gladyatör'ün soundtracki için ilham kaynağı olarak yakından kullandı [67]
Ilahiler [ değiştir ]
Holst, 1921'de Jüpiter'in orta bölümünün melodisini, " Sadık Vaizim, Ülkem " başlığına uyacak şekilde uyarladı. Bir ilahi melodisi olarak, Holst'un yıllarca yaşadığı Essex'teki kasabadan sonra " Thaxted " başlığı taşıyor ve aynı zamanda "Övgüyenlerin Övgüsü Olan Tanrım" gibi diğer ilahiler için de kullanılıyor. [68] Süitin en iyi bilinen melodisi.1908-1918 yılları arasında Sir Cecil Bahar Pirincisi tarafından yazılmış ve "I. Dünya Savaşı" nın insan masrafına tepki olarak bilinir hale getirilmişti. İlham ilk kez 1925 yılında gerçekleştirildi ve çabucak yurtsever bir marş haline geldi. Holst'in müziği ilk bestelediğinde böyle bir vatansever niyeti bulunmasa da, bu uyarlamalar diğerlerini [ kim? ] 20. yüzyıl boyunca benzer şekilde puan kazanmak. [ citation needed ]
Melodi, Charlie Skarbek tarafından uyarlanmış ve şarkı sözlerine çevrilmiş ve ' Birlik Dünyası ' başlıklı başlıkta yerini almıştır . [69] Şarkı Rugby Dünya Kupası için tema şarkısı olarak kullanılır ve çoğu televizyon yayınlarında ve maç öncesinde görünür. [69]

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder